KAKO VPLIVA OLJE NA NAŠE TELO?

OLJE, TEKOČINA POLNA OKUSA

Maščoba je zelo pomembna za zdravje našega telesa, predvsem pa nam nudi paleto čarobnih okusov. Olje, ki ga zaužijemo s hrano, se v telesu razgradi in postane gradbeni material za zdravje. Maščoba je potrebna za rast celic, ki so podobne hormonom in preprečujejo glavobol, krčenje krvnih žil, se zdravilno odzivajo na različna vnetja, odpravljajo bolečine v sklepih in zavirajo rast tumorjev. Seveda pa je to odvisno od tega, katero maščobo zaužijemo, saj iz napisnega sledi, da maščoba, ki jo jemo, postane naše telo. Zmotno je misliti, da so izdelki, ki jim je odvzeta maščoba, kot so lahki jogurti ali lahke pijače in čokolade, boljše za nas kot tiste brez napisa »light«.

Pomembno je, da dokler smo zdravi, zaužijemo čim več zdravih maščob, saj te lahko preprečijo bolezen.



Danes je olje ne samo vir zdravja, temveč tudi vir okusov, zato ga veliki kuharski mojstri štejejo za samostojno začimbo. V naših krajih sta oljčno in bučno olje vsakodnevna stalnica. Poznamo pa še mnogo drugih, ki v sebi skrivajo vitamine, antioksidante in predvsem veliko okusa.


OLJE KOT TEMELJ ZDRAVJA
Olje je sestavljeno iz različnih maščobnih kislin, od katerih sta najpomembnejši omega-3 in omega-6. Obe telo potrebuje za pravilno delovanje, tako kot vodo. Pomembno je, da so v pravem razmerju in da poleg maščobnih kislin olja vsebujejo še vitamine E, B in C ter antioksidante. Mnoga olja pomagajo telesu vsrkati vitamine iz hrane, kot je to pri mangu in avokadu, saj brez dodatka olja iz teh dveh sadežev ne moremo iztisniti vlaknin in vitaminov.


BUČNO OLJE
Vsebuje: magnezij, kalcij, vitamine A, B1, B2, C, D in E.
Zdravje: preprečuje rast žleze prostate, znižuje vrednost holesterola, pomaga pri odvajanju, povečuje mišično moč.
Za dušo: umiri živčni sistem.


SEZAMOVO OLJE
Vsebuje: vitamin E, vlaknine, beljakovine, leukatrin.
Zdravje: izboljšuje prekrvavitev, preprečuje sivenje, pomaga pri psoriazi in prhljaju, je dober pri opeklinah in ozeblinah.
Za dušo: deluje pomirjevalno.

LANENO OLJE
Vsebuje: 50 do 60 odstotkov linolenske (omega-3) in približno 17 odstotkov linolne kisline (omega-6), minerale in vitamine.
Zdravje: omogoča obnovo celične strukture, krepi imunski sistem, znižuje vrednost maščob v krvi. 
Za dušo: povečuje življenjsko energijo, odpravlja stres.

OLJE KONOPLJE
Vsebuje: nenasičene maščobne kisline, vitamin E, linolensko kislino.
Zdravje: obnavlja celice.
Za dušo: za boljše počutje ob slabem vremenu.

ARGANOVO OLJE
Vsebuje: vitamin E, linolensko kislino.
Zdravje: pomirja revmatska obolenja, ščiti vezno tkivo, pospešuje prebavo.
Za dušo: izboljša pretok misli.

OLJE VRTNIC
Vsebuje: vitamine in minerale.
Zdravje: polepša kožo.
Za dušo: njegov vonj spodbuja nastajanje hormona sreče.


OLJČNO OLJE
Vsebuje: triacilglicerole 99%, Vitamine A, D, E, K
Zdravje: varuje pred artitritisom, rakom na dojki
Za dušo: pomaga pri spomladanski utrujenosti


KONFLIKT OLJČNEGA OLJA
Oljčno olje je najboljše iz manjših oliv, ki imajo veliko peško, seveda mora biti hladno stiskano. V vseh znanstveno spremljanih poskusih je oljčno olje nad 180 stopinjami Celzija razpadlo in zato ni bilo primerno za cvrtje. To nekako ne gre skupaj z dolgo tradicijo pečenja in cvrtja v Španiji, kjer za to uporabljajo izključno oljčno olje. Podobno tradicijo poznamo tudi v Dalmaciji. V obeh primerih pa niso zasledili nobenih stranskih učinkov. Glede na to, da je to že stoletja stara tradicija, naj se glede uporabe oljčnega olja odloči vsak zase.


HLADNO ALI TOPLO

Vsa olja, ki jih vsakodnevno uporabljamo v jedilniku, so najbolj učinkovita kot hladno stisnjena. Pomembno je vedeti, katero olje lahko prenese visoke temperature, saj je od tega odvisno, kako ga uporabljamo. Na splošno lahko rečemo, da vsa olja obdržijo večino svojih vitaminov pri temperaturi do 80 stopinj Celzija, in prav zato naj bi z njimi začinili hrano. Seveda obstajajo tudi posebneži, kot je sezamovo olje, kjer se pri toplo stiskanem sezamu izloči mnogo več beljakovin, vlaknin in aminokislin, ki so pomembne za delovanje jeter.


UPORABA OLJA V KULINARIKI

Pomembno je, da olje ohrani okus in zdravilne učinke, seveda pa tudi, da vsako olje uporabimo v kombinaciji sestavin, ki mu podarijo okuse. Bučno olje zelo dobro zamenja sladilo v sladicah, saj je rahlo sladkastega okusa. Arganovo olje se poda v vseh jedeh maroške kuhinje, posebno dobro pa k jagnjetini in jajčevcu, ki zaradi vsebnosti sladkorja poudarita okus argana. Če doma pripravljamo azijske jedi, je podlaga za vse okuse sezamovo olje, zelo dobro se poda k solatam. Olje vrtnic, eno najbolj cenjenih v kozmetiki, pričara mladosten nasmeh, če ga uporabimo pri pripravi baklav in podobnih sladic. Olje torej kot začimba zahteva spremljavo.






Urška Bojkovski/ chef Repete, Gornji trg, Ljubljana